آنچه درباره رشته آهنگسازي بايد بدانيد

۹ بازديد

موسيقي جزئي از زندگي است. هنر موسيقي در بسياري از مراسم از جمله مهماني ها، مراسم مذهبي، عروسي ها، نقش بسيار زيادي در انتقال احساسات به فرد دارد. رشته آهنگسازي يكي ديگر از رشته هاي كنكور هنر است كه طرفدران زيادي دارد. با وجود پرطفدار بودن اين رشته توسط داوطلبان و كاربردي بودن آن، هنوز هم والديني هستند، كه با ورود فرزندانشون به اين رشته به دليل عدم شناخت كافي از اين رشته، بازاركار و درآمد آن، مخالف هستند.  اين بار تصميم به ارائه مطلبي در حوزه رشته آهنگسازي براي آشنايي بيشتر شما پرداخته است تا شايد با خواندن اين مطلب و دريافت اطلاعات كافي بتوانيد افراد مخالف با شما براي انتخاب اين رشته را، موافق كنيد.

ماهيت رشته آهنگسازي

هر فردي روزانه در زندگي با هنر موسيقي سر و كار دارد و تمايل دارد، موسيقي هاي متنوعي را گوش دهد. آهنگسازان درواقع نويسندگان موسيقي هستند و نت هاي قطعات موسيقي را براي اجراي اركستر يا نوزانده با هم تركيب مي كنند. آهگسازان بايد با سازهاي موسيقي به خوبي آشنا باشند و حداقل يك ساز به ويژه پيانو را خوب بنوازند.

آهنگساز براي هر چيزي كه به موسيقي نياز داشته باشند مي تواند به اصطلاح متن موسيقي بنويسد و تعيين كند كه يك ترانه با چه سبكي (راك، پاپ، رپ و …)، در چه دستگاهي (شور، ماهور، همايون و …)، با چه صدايي ولحني بايد اجرا و خوانده شوند. همچنين يك آهنگساز اختيار تعيين اينكه در كدام قيمت ترانه بايد اوج با فرود هم باشد، دارد. اين افراد ممكن است براي يك فيلم، تبليغات تلويزيوني، گروه هاي موسيقي، تئاتر و … موسيقي بنويسند. 

Introduction-to-composing

 

توانايي هاي موردنياز براي ورود به رشته آهنگسازي

همان طور كه براي موفقيت در رشته عكاسي، رشته مجسمه سازي، رشته هنر سفالگري داشتني دستاني تواناي و جسمي سالم نياز است، براي موفقيت در رشته آهنگسازي نيز به گوش خوبي براي شنيدن موسيقي نياز است.

تا صحبت از دانشجويان رشته موسيقي مي شود، بيشتر مردم ذهنشان سمت پسراني مي رود كه موهاي فر دارند و لباسي گشاد به تن كرده اند و به قول آنها ظاهري مناسب عرف جامعه ندارند. بيشتر مخالفت خانواده ها علاوه بر مشخص نبودن آينده شغلي اين رشته، تغيير ظاهر و لباس پوشيدن فرزندانشان به اين سبك پوشش ها است.

اما در واقع اگر خوب به اطراف نگاه كنيد خيلي از افرادي هستند، كه بر حسب اقتضاي شغلي، باز هم پوششي مناسب عرف و ديگر شرايط دارند. اينطور كه نيست هر كسي كه قصد ورود به اين رشته را دارد، حتما بايد اينگونه فكر كند و لباس بپوشد، در عوض اين افراد بايد بسيار افرادي هنري و خلاق باشند و به ساخت موسيقي هاي اصيل علاقه داشته باشند.

Job-skills-for-composer

 

داشتن استعداد در موسيقي يكي ديگر از شرط هاي لازم براي ورود به اين رشته است، كه معمولا در دوران كودكي با حضور در كلاس هاي موسيقي اين استعداد خودش را نشان مي دهند، اين افراد معمولا به نواختن حداقل چند ساز علاقه داشته باشند و به خوبي نت ها را مي شناسند. از ديگر شرايط لازم براي ورود به اين رشته ميتوان به آشنايي با علم موسيقي، داشتن صبر و پشتكار زياد، مهارت هاي ارتباطي مناسب، آشنايي با برخي نرم افزارهاي و تكنولوژي هاي روز اشاره كرد.

 معرفي دروس رشته آهنگسازي در مقطع كارشناسي

دروس عمومي

معارف اسلامي 1 و 2، اخلاق و تربيت اسلامي، متون اسلامي و ريشه هاي آن، انقلاب اسلامي و ريشه هاي آن، فارسي، زبان خارجي، تاريخ اسلامي، تربيت بدني 1 و 2.

دروس پايه

تحليل مباني نظري موسيقي، هارموني 1و 2، سرايش 1و 2و 3و 4، مباني فيزيك صوت، تربيت شنوايي 1 و 2، پيانوي عمومي 1و2و3.

دروس اصلي

پيانو 4و5و6، تاريخ موسيقي جهان 1و2، آشنايي با آهنگسازي قرن بيستم، آواز جمعي 1و 2، تاريخ موسيقي جهان، آشنايي با موسيقي ايران 1 و 2، پيوند شعر و موسيقي آوازي، كاربرد كامپيوتر در موسيقي، سازشناسي و موسيقي ايراني، سازشناسي موسيقي جهاني 1و 2.

دروس تخصصي

هارموني 3و4، كنترابوان 1و2و4و5، فرم مقدماتي موسيقي، فرم موسيقي 1و2و3، اركستراسيون 1و2و3و4، آهنگسازي 1و2و3و4و5، پارتي تور خواني، آهنگسازي براساس موسيقي ايراني 1.

معرفي گرايش هاي رشته آهنگسازي

اين رشته در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد داراي گرايش خاصي نيست و به صورت عمومي ارائه مي شود.

وضعيت ادامه تحصيل در رشته آهنگسازي در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امكان ادامه تحصيل در اين رشته تنها تا مقطع كارشناسي ارشد وجود دارد، افرادي كه علاقه مند به تحصيل در اين رشته براي مقاع بالاتر مانند دكترا مي توانند به خارج از كشور مهارجرت كنند.

 

مراحل آهنگ سازی با اف ال استودیو:

اف ال استودیو (Fl studio) در بین دیگر DAW ها یکی از بهترین و سریع ترین رابط های کاربری را دارا می باشد می توان گفت یکی از دلایل محبوبیت این نرم افزار همین رابط کاربری ساده است از جمله قابلیت های دیگر این نرم افزار نصب VST ها ، Plugin ها ، رکورد کردن Automation هاو… می باشد.
در این مجموعه آموزش اف ال استودیو (Fl studio) می خواهیم همه ی قسمت های این نرم افزار را به طور کامل و تخصصی توضیح دهیم. این نرم افزار از قسمت های مهمی چون میکسر (mixer) پنل Channel rack، و پنجره ی پلی لیست (playlist) تشکیل شده است…
برای آهنگسازی و تنظیم ،گیتار، میکس و مسترینگ با اف ال استودیو (Fl studio)نیاز داریم:

۱)اصول آهنگسازی و تنظیم:

اصول آهنگسازی و تنظیم در واقع به ما کمک می کند تا بتوانیم با آگاهی از نحوه ی عملکرد هر یک از ابزار های نرم افزار اف ال استودیو (Fl studio) ایده های هنری خود را در زمینه ی موسیقی پیاده کنیم و آنها را ویرایش کنیم در نهایت یک اثری زیبا را خلق کنیم برخلاف تفکر اشتباه رایج که آهنگسازی و تنظیم را صرفا به یادگیری نرم افزار محدود می دانند باید گفت یادگیری اصول اصلی ترین قدمی است که باید قبل از یادگیری نرم افزار برداریم…

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.