ريتم يا ضرب آهنگ

۷ بازديد

ريتم را مي توان به عمل و يا يك حركت متناوب نسبت داد كه به عنوان يك الگو نيز شناخته مي شود كه مي توان به عنوان اساس آن به شمار آورد به طور دائم تكرار مي شود. انسان ها علاقه ي بسياري به ريتم يا همان الگوي تكرار منظم دارند و قطعا اگر يك موسيقي داراي ريتم باشد شاهد محبوبيت بسيار آن خواهيم بود كه آرامش را نيز براي مخاطب به ارمغان مي آورد.

اهميت بالاي ريتم در موسيقي انكارناپذير مي باشد و جز نخستين مواردي است كه يك نوازنده و خواننده بايد به آشنايي و شناخت آن بپردازد. عدم وجود ريتم در موسيقي موجب مي گردد هيچگونه قطعه اي ساخته نشود. گفتني است كه امكان وجود ريتم بدون مولودي وجود دارد اما اگر مولودي باشد حتما بايد ريتم نيز به همراه آن وجود داشته باشد.

اجزاي ضرب آهنگ


 
اگر بخواهيم از اصلي ترين اجراي آهنگ و ترانه را ذكر كنيم شامل ضرب و ميزان نما است. لازم به ذكر است كه ميزان نما با سه چهارم برابر بوده و ضرب نيز صد و بيست و شش مي باشد كه در بسياري از مواقع نام تمپو را به خود اختصاص مي دهد. تعيين تعداد ضرب (در ميزان) در سه چهارم انجام مي گردد و علاوه بر آن مشخص مي نمايد كه هر يك از ضرب ها با كدام يك از نت ها معادل هم مي باشد.

اهميت ريتم در موسيقي

موسيقي نيز مشابه شعر مي باشد و همانگونه كه شعر داري وزن است موسيقي نيز داراي وزن مي باشد. وزن در موسيقي همان ضرب اهنگ مي باشد كه داراي دو نوع موسيقي ضربي و موسيقي بدون ضرب است. گفتني است كه نوع ضربي داراي وزن بوده كه مشابه چهار مضراب ها به شمار مي رود اما نوع دوم كه موسيقي بدون ضرب است از وزن مشخصي برخوردار نمي باشد كه مشابه آوازهاي سنتي به شمار مي رود. پايه هاي موسيقي شامل زير و بمي و ريتم مي باشد كه اهميت بسزايي داشته و حتما بايد مورد توجه قرار گيرد و يادگيري آن جهت اجراي درست الزامي مي باشد. اگر قصد داريد در زمينه موسقي فعاليت كنيد نياز است به يادگيري اين ضرب آهنگ بپردازيد  و علاوه بر آن بايد بتوانيد ضرب آهنگ در قطعه را ذهنتان تصور نماييد.

 

نقش ضرب آهنگ در موسيقي

اگر در قطعه ضرب آهنگ وجود داشته باشد قطعا شاهد نظم و هماهنگي بالاي ترانه خواهيم بود كه به آن ساختار و شكل مناسبي را مي بخشد. عدم وجود ضرب اهنگ موجب مي گردد قطعه اي ايجاد نگردد در نتيجه ضرب آهنگ داراي اهميت بالاي است. ضرب اهنگ در قطعه مي تواند موسيقي را براي مخاطب لذت بخش نمايد و دليل آن الگوي تكرار مي باشد و مزيت بزرگي به شمار مي رود و حس خوبي را در مخاطب به وجود مي آورد. اگر انواع ضرب آهنگ را ذكر كنيم شامل نوع ساده و تركيبي مي باشد. ضرب آهنگ ساده داراي سه بخش مي باشد و از دو ضرب، سه ضرب و چهار ضرب برخوردار است. نوع دوم ضرب آهنگ كه ضرب آهنگ تركيبي است داراي ريتم هاي ساده در كسر (2/3) است. لازم به ذكر است كه قوي بودن ضرب آهنگ اول و ضعيف بودن ضرب آهنگ دوم حاكي از آن است كه ضرب آهنگ موجود دو ضربي بوده و اگر ضرب آهنگ اول قوي بوده و ضرب آهنگ دوم و سوم ضعيف باشد نوع سه ضربي به شمار مي رود. در نوع چهار ضربي ضرب آهنگ نخستين و سومين ضرب آهنگ قوي بوده و ضرب آهنگ دوم و چهارم ضعيف خواهد بود.

دانلود گلچين آهنگ هاي ايراني در sw2 موزيك

سايت sw2موزيك با انتشار روزانه گلچين بهترين آهنگ هاي ايراني از اقوام مختلف و متناسب با موضوعات متنوع، امكان استفاده از آن را براي شما كاربران فراهم كرده است.

موسیقی شمالی

موسیقی سنتی مازندران در دو نوع آوازی یا کلامی و سازی یا بدون کلام است.فایده اصلی یادگیری موسیقی برای کودکان

موسیقی آوازی

موسیقی آوازی مازندران را می‌توان به سه دستهٔ اصلی تغزلی، حماسی و آیینی تقسیم کرد:

  • تغزلی: مقام‌های موسیقی امیری، نجما و طالبا در سراسر منطقه، کتولی در شرق و ولگه‌سری در غرب از جمله آوازهای تغزلی مازندران است که موضوع آن عشق است؛ خواه دلدادگی انسانی و خواه عشق به طبیعت، دام و زمین.
  • حماسی: از منظومه‌های حماسی رایج در منطقه سوت یا سورت است که قدمتشان اغلب به دوران قاجار به بعد می‌رسد. بهترین آهنگ شمالی
  • آیینی: موسیقی آیینی مازندرانی شامل نوروزخوانی، نواجش، موری، چاووش‌خونی، تعزیه و… است. آموزش گیتار

در کنار این، شبه‌مقام‌های آوازی و ریزمقام‌هایی مانند کیجاجان‌ها و لالایی‌ها کلیات موسیقی آوازی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.