آنچه درباره ساز قانون بايد بدانيد

۵ بازديد

ساختمان ساز : سيمهاي ساز، به تعداد ۷۲=۳×۲۴، به فواصل دياتونيك كوك مي‌شوند، براي تأمين تغييرهاي كوچك كافي است جهت «كليد» هاي كوچكي را كه براي هر صدا پس از گوشي كوك تعبيه شده، تغيير دهيم. قانون به مثابهٔ همراهي كنندهٔ آواز كمتر به كار مي‌رود، ولي در شركت با اركستر، به همان خوبي عود صدا دهندگي دارد.

 

قانون سازان مصري را مي‌توان از صدها سال پيش، يكي از بهترين سازندگان آن معرفي كرد.

از لحاظ دسته‌بندي سازها قانون جزء سازهاي زهي مضرابي از آلات (ذرات الاوتار مطلق است و تعداد سيمهاي آن در مجموع، از ۶۳ تا ۸۴ متغير، م و قانون معمول در تركيه داراي ۷۲ سيم است. سيمها از رودهٔ گوسفند يا نوعي نايلون ساخته شده، كه به دور گوشيهايي كه وضع ستوني دارند، پيچيده مي‌شوند. وسيلهٔ نواختن، مضرابي است كه توسط انگشتانه به انگشت سبابه مي‌كنند. هر سه سيم قانون هم صدا كوك شده و يك صوت از آنها بر مي‌آيد، از اين رو از قانون ۷۲ سيمي، تنها مي‌توان ۲۴ صوت به دست آورد. قانون مصري ۷۸ سيمي و ۲۶ صوتي است.

 

 وسيلهٔ نواختن، مضرابي است كه توسط انگشتانه به انگشت سبابه مي‌كنند

 سطح فوقاني قانون متشكل از پوششي چوبي، به شكل ذوزنقه‌است كه سمت راست نوازنده، قسمتي كم و بيش باريك آزاد است كه به پنج خانهٔ چهار گوش (طي ارتفاع ساز) تقسيم شده، روي آن پوست مي‌كشند. ضلع سمت راست (به طول تقريبي ۴۰ سانتيمتر) قائم به هر دو مبلغ موازي پيش گفته‌است و ضلع سمت چپ اضلاع موازي را به‌طور مورب قطع مي‌كند.

 

گاه چهار تكهٔ جداگانه يا يك تكه، روي پوست خرك نصب مي‌شود كه به پنج پايه در زير پوست تكيه مي‌كند. در طرف چپ نوازنده ۲۶ گوشي سه تايي به‌طور عمودي، و ۱۵۶ كليد تغيير دهندهٔ كوچك مسي، يا از فلزي ديگر، قرار دارند به اين ترتيب، بر روي هر سه سيم هم صدا، ۱۶ كليد، در محلي كه سيمها به گوشيها مي‌رسند، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با اين كليدها صداي ساز در هر سه سيم جداگانه، اندكي به دلخواه زير و بم مي‌شود، اما تنظيم كوك به وسيلهٔ گوشيها صورت مي‌گيرد. هر گاه نوازنده بخواهد در مقامي ديگر بنوازد، با دست چپ كليدها را بالا يا پايين مي‌برد و در همين حال با دست راست روي سيمها مي‌نوازد.

 

اساتيد ساز قانون, انواع ساز قانون

سطح فوقاني قانون متشكل از پوششي چوبي، به شكل ذوزنقه‌است

 

اجزاي تشكيل دهندهٔ ساز قانون

جعبهٔ ذوزنقه شكل ساخته شده از چوب

پرده گردان: كليدهاي كوچك و متحرك كه در سمت چپ ساز بعد از شيطانك نصب شده و باعث تغيير صدا مي‌شود.

شيطانك

محل گرهِ سيمها

سيمها (هر سه سيم با يكديگر همصدا كوك مي‌شوند).

گوشي

خرك

پايهٔ خرك

شبكه‌هاي صوتي

صفحهٔ رو

صفحهٔ زير

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.